jak dobrac olejJak dobrać olej do samochodu? Jaki olej do silnika? Jaki olej do diesla?
Co zrobić by jak najmniej wydać na oleje samochodowe? Nadmierne uleganie etykietkom i markom przy ich doborze będzie nas rocznie słono kosztowało. Z kolei nadmierne oszczędzanie i zupełne nie dbanie o jakość może okazać się jeszcze kosztowniejsze jeśli popełnimy błąd. Oto kilka porad jak dobrać olej do silnika tak by zaoszczędzić, ale też temu silnikowi nie zaszkodzić.

Po pierwsze, sprawdźmy jakie wymagania ma silnik samochodu i jaki olej powinien być do niego dobrany. Idealnie jeśli posiadamy instrukcję samochodu. Informacje tam zawarte będą niewątpliwie bardziej wiarygodne niż jakiekolwiek inne źródło. Co zrobić jeśli nie mamy instrukcji obsługi samochodu? Wchodzimy na strony internetowe największych producentów. Zawierają one opcję „dobierz olej do swojego samochodu”. Wpisujemy markę i mamy podstawowe dane, których powinniśmy się trzymać. Co nie oznacza, że koniecznie mamy kupować olej danej marki. Bo nie „marka czyni olej”, a klasą jakości (API i ACEA) i lepkości (SAE). Tu obowiązuje kilka żelaznych reguł. Oto one.
– Nowe samochody wymagają olei syntetycznych. Nie dajmy się zwieść sąsiadowi „ złotej rączce”, który wbrew instrukcji będzie zapewniał, że wystarczy mineralny. Tutaj nie warto oszczędzać, bo oszczędności są tylko pozorne – jeśli kupimy tańszy olej mineralny to prędzej czy później „zemści” się to na naszym samochodzie i koszty będą dużo wyższe.
– Nowe samochody z filtrem cząstek stałych lub diesle z pompowtryskiwaczami muszą mieć specjalne oleje. Ale tu z kolei nie dajmy się zwieść niektórym sprzedawcom, oleje te produkowane są przez wszystkie duże firmy olejowe więc warto sprawdzić ofertę, porównać ceny i wybrać najtańszy olej o odpowiednich właściwościach.
– Gdy silnik się trochę zużyje to wtedy przechodzimy na olej trochę gęstszy. Może to być półsyntetyk, może to być olej mineralny. Kiedy poznamy, że to już ten moment by przyjść? W bardzo prosty sposób – w momencie gdy nasz samochód zacznie wołać o „więcej” oleju. Na wszelki przypominamy – poziom oleju należy regularnie sprawdzać.
– W przypadku dużo starszego samochodu warto pomyśleć o specjalnym oleju na przykład: „VALVOLINE MAXLIFE 10w40″. Dzięki takiemu olejowi, przeznaczonemu specjalnie do starszych samochodów, silnik nieco się uszczelnia co wpływa również na nasze koszty.
-Z kolei do najnowocześniejszych silników powinniśmy używać olejów jak najrzadszych (na przykład: 5w30). Oleje te zapewniają troszeczkę mniejsze zużycie paliwa (oszczędność na benzynie) i szybciej zaczynają smarować elementy silnika zaraz po jego odpaleniu.

Ekspert:
Konrad Walczak
Warsztat samochodowy Pabianice