
Oprócz paliwa, samochód do uruchomienia oraz poprawnego działania potrzebuje również prądu elektrycznego. Jak powszechnie wiadomo, prąd jest dostarczany do pojazdu za pośrednictwem akumulatora, jednak akumulator ma również ograniczony zasób energii. Za dostawę prądu do akumulatora odpowiedzialny jest właśnie alternator.
Budowa alternatora?
Budowa alternatora jest prosta i nie powinna nastręczyć nikomu żadnych trudności, jeżeli chodzi o identyfikację urządzenia. Głównym elementem alternatora jest nieruchomy stojan, z którego wyprowadzone są trzy uzwojeniami. We wszystkich modelach alternatorach uzwojenia wychodzą w odległości 120 stopni. Drugim niezbędnym elementem budowy alternatora jest elektromagnes, który jest zasilany pierścieniami ślizgowymi. Elektromagnes w alternatorze pełni rolę wirnika. Ważną rolę w budowie alternatora pełni regulator napięcia. Kontroluje oraz podtrzymuje prąd, którym ładowany jest akumulator. Oprócz tego alternator powinien być wyposażony w specjalne diody, które zamieniają prąd zmienny w prąd stały. Większość alternatorów wyposażonych jest również w pasek napędowy, który napędzany jest przez wał korbowy silnika.
Jak sprawdzić alternator?
W celu ustalenia, czy alternator działa zgodnie z wymaganiami, niezbędne będzie użycie narzędzia mierzącego napięcie. Ów miernik powinien być podłączony do akumulatora. Wtedy powinniśmy otrzymać pierwszy odczyt. Istotne jest jednak, by podczas podłączania samochód nie był zapalony. Po uruchomieniu silnika powinniśmy zaobserwować, czy kontrolka ładowania zgasła. Po kilku minutach powinniśmy ponownie zmierzyć napięcie. Napięcie w tym wypadku powinno przekraczać wartość 13 volt, natomiast pierwszy pomiar powinien być niższy. Dzięki temu mamy pewność, że akumulator jest stale doładowywany. Następnie powinniśmy uruchomić ogrzewanie tylnej szyby oraz dmuchawę, oraz wykonać kolejny pomiar miernikiem. Napięcie powinno wynosić minimalnie 13.5 volta. Jeżeli pomiary są rosnące, możemy uznać, że alternator działa poprawnie. W innym przypadku możemy podejrzewać usterkę bądź awarię urządzenia.
Co, jeśli alternator nie działa poprawnie?
Podczas zakupu używanego samochodu, zawsze na samym początku warto dokonać pomiaru alternatora. Dobrym pomysłem będzie zadbanie o zakup niezależnej gwarancji, samochody z gwarancją która obejmuj większość usterek oraz awarii zostanie szybko i sprawnie usuniętych bez dodatkowych opłat. Usterki związane z alternatorem nie są krytycznymi awariami samochodu, jednak wizyta u mechanika zawsze generuje koszty.