Internet przejmuje coraz większą część handlu towarami. Z czasem może okazać się, że wszystkie produkty – poza spożywczymi, kupowali będziemy za pośrednictwem sklepu. Codziennie powstaje przynajmniej kilka sklepów internetowych oferujących dobra z różnych dziedzin. Każdy z nich będzie musiał zmierzyć się z większą lub mniejszą konkurencją w walce o potencjalnego klienta. Jeżeli mielibyśmy wskazać ten dział, który zdecyduje o porażce lub zwycięstwie dwóch porównywalnych sklepów internetowych będzie to zdecydowanie marketing internetowy.
Zasady są zbliżone do tych panujących w świecie fizycznym – trzeba jak najmniejszym kosztom doprowadzić do sytuacji w której nasza firma zaczyna zarabiać. Istotnym pojęciem jest tutaj zwrot z inwestycji. Duża część niedoświadczonych speców od reklamy patrzy jedynie na to ile dana kampania reklamowa przyniosła zysków zupełnie ignorując kwotę jaką włożyliśmy w jej organizację. Zwrot z inwestycji pozwala ocenić to jak wiele kosztował nas każdy klient i czy takie działania nam się opłacają. Jest bowiem znacząca różnica między kampanią, która pochłonęła 100 tysięcy złotych i przyniosła 80 tysięcy zysku a taką, która pochłonęła 10 tysięcy złotych i przyniosła 25 tysięcy zysku. Osobiście skłaniał bym się ku tej drugiej (jak zresztą zapewne większość z was). A więc do rzeczy.
Prawdziwym centrum internetowej reklamy i największym źródłem pieniędzy są wyszukiwarki internetowe, a w Polsce po prostu Google, które ma 99% rynku. To jak wysoko pojawiamy się w wynikach wyszukiwania na frazy związane z nasza działalności przełoży się na to jak wielu potencjalnych klientów trafi do naszego sklepu. Internet nie różni się niczym od zwyczajnego rynku w kwestii konkurencji. Im większa konkurencja tym większa cena reklamy. Podstawową kwestią w tego typu promocjach jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Jeżeli mamy pewien określony budżet, który chcemy przeznaczyć na promocję naszej strony internetowej w wyszukiwarkach powinniśmy wybrać między większą ilością mniej konkurencyjnych fraz lub małą ilością bardziej konkurencyjnych fraz.
Decyzja jest tutaj raczej kwestią kalkulacji. Z pewnością bardziej konkurencyjne frazy takie jak „strony internetowe” przynoszą więcej odwiedzin, natomiast frazy lokalne kosztują mniej. Trzeba tutaj również wziąć pod uwagę nasze możliwości – jeżeli nie mamy zbyt dużo wolnych ludzi lub czasu lepiej nie pakować się w drogą reklamę ponieważ nie będziemy w stanie obsłużyć wszystkich klientów, którzy do nas trafią a to przełoży się na obniżenie współczynnika zwrotu z inwestycji!
Trzeba pamiętać, że przy pozycjonowaniu proces promocji stron internetowych w wyszukiwarkach trwa wiele miesięcy, stąd dla niecierpliwych lepsza będzie reklama AdWords lub promocja na Facebooku. Te narzędzia pozwalają od ręki dotrzeć do potencjalnych klientów, co będzie szczególnie ważne dla nowo powstałej firmy. Jedyny istotny problem to fakt, iż zatrzymanie kampanii oznacza zahamowanie napływu nowych klientów.