
Czujniki ciśnienia powietrza w oponach są montowane zwłaszcza w nowszych modelach samochodów. To bardzo przydatna funkcja, która pozwoli nam na szybką reakcję w momencie, kiedy ciśnienie w oponie nie jest wystarczająco duże. W systemie znajdują się m.in. czujniki ciśnienia, które podczas jazdy na bieżąco sprawdzają stan ciśnienia w oponach. Bardzo ważne są również przetworniki ciśnienia, które dostarczają nam informacji jak dużo sprężonego powietrza znajduje się w oponie.
Jak działa system czujników ciśnienia w oponach?
System kontrolujący poziom ciśnienia w kołach wykorzystuje takie urządzenia jak czujniki układów ABS oraz ESP. Montowany jest we współpracy z systemem ESP, ponieważ przy zmianie ciśnienia w oponie odczujemy znaczną różnicę podczas jazdy – jeśli z opony zeszło powietrze, wtedy zmniejsza się jej średnica zewnętrzna, przez co koło kręci się znacznie szybciej od innych, w których ciśnienie jest prawidłowe. Może być również znacznie zmieniona częstotliwość drgań.
Taki układ jednak nie jest idealny, ponieważ może nieprecyzyjnie odczytywać pomiar w momencie, kiedy poruszamy się po śliskiej nawierzchni. Wtedy układ stale pokazywałby nam, że widoczne są różnice w prędkości obracania się kół. W tym systemie nie ma niestety czujnika, który monitorowałby faktyczny stan powietrza wewnątrz opony. Sondy poziomu powinny być więc umieszczone raczej wewnątrz opony, a nie na zewnątrz.
Oczywiście system musi być sprzężony również z komputerem pokładowym, który będzie na bieżąco informował nas o ilości ciśnienia w poszczególnych oponach. Montuje się również czujniki radiowe, które zdalnie porozumiewają się z komputerem pokładowym, na którym pojawiają się na bieżąco informacje dotyczące nie tylko aktualnego ciśnienia w poszczególnych oponach, ale również na temat temperatury powietrza w każdym z kół. Każdy czujnik posiada swój indywidualny numer, który przedstawia jednostce centralnej. Wiadomo więc, w którym kole aktualnie brakuje powietrza. Czujniki zasilane są na baterie, co zmniejsza znacznie koszty eksploatacyjne.
Wielu osobom wydaje się również, że konieczna jest także w takim systemie sonda hydrostatyczna, jednak służy ona konkretnie do mierzenia ciśnienia hydrostatycznego, ale w cieczy. Przydaje się w miejscach, gdzie ta ciecz występuje. Przy mierzeniu ciśnienia w oponach potrzebny nam będzie z kolei przetwornik ciśnienia.
Układ TPMS nie jest jednak bez wad. Przede wszystkim w przypadku rotowania kół, czyli zmiany przód-tył system musi być od nowa zaprogramowany, ponieważ kiedy faktycznie wydarzy nam się awaria koła, to system będzie pokazywał nam błędne dane odnośnie miejsca usterki. Może podać nam, że tylne koło jest przebite, a tak naprawdę przebite okaże się przednie.
Należy także pamiętać, że przy zmianie kół na nowe, należy również zamówić nowy komplet czujników. Niestety jest to wydatek rzędu 1000 zł. Chodzi również o zmianę opon z zimowych na letnie i odwrotnie. Tu również należy pamiętać, że wraz z oponami kupujemy również nowe czujniki ciśnienia.
Przy zmianie czujników ciśnienia należy również pamiętać o ich odpowiednim zaprogramowaniu, by każdy czujnik był przypisany do odpowiedniego koła. Programowanie czujników odbywa się poprzez radiowy programator, który przybliża się do koła oraz zapisać dane czujników oraz miejsce w samochodzie.
Dodatkowym wydatkiem są baterie montowane w czujnikach radiowych nowej generacji. Producenci deklarują, że powinny wytrzymać od 7 do 10 lat. Po tym czasie czujniki powinny być wymienione na nowe. Niestety baterie mogą zostać uszkodzone wcześniej, dlatego należy w tym wypadku przygotować się na dodatkowe koszty.
Istnieją jeszcze na rynku pośrednie systemy TPMS. Wtedy dobór felg nie stanowi problemu. Możemy założyć dowolne felgi, które będą akurat swoim rozmiarem dopasowane do naszego auta.
Czujniki ciśnienia w oponach – czy warto?
Jeśli dużo jeździmy po trasach, które są dość dziurawe i może zdarzyć nam się przybita opona, to system TPMS jest jak najbardziej wskazany. Należy jednak pamiętać, że wiąże się z dodatkowymi kosztami związanymi z wymianą opon w okresie zimowym. Dodatkowo pomiar ciśnienia w oponach jest zależny od wielu czynników, głównie może być to problematyczne zimą przy śliskiej nawierzchni. Należy więc pamiętać o tym, że nie każdy system mierzenia ciśnienia powietrza w kołach spełni nasze oczekiwania.