Zamierzeniem sprzęgła samochodowego jest przekazanie siły napędu, tak żeby strata mocy była możliwie jak najdelikatniejsza a napęd został przeniesiony z motoru bezpośrednio na układ. Sprzęgło elektromagnetyczne ma takie samo działanie, różni się ono jednak bardzo instalacją od sprzęgła kinetycznego. W pracy sprzęgła elektromagnetycznego, przekazanie mocy napędowej czyni się przez oddziaływanie pola magnetycznego prosto na znajdujące się w instalacji magnesy. Wszystko to podobnie jak w sprzęgle kinetycznym kierowane jest przez sprzęgło, wciskane przez kierowcę samochodu czy instalację, jaka funkcjonuje w autach z automatyczną skrzynią biegów. Sprzęgła elektromagnetyczne podzielone są na 2 rodzaje. Jeden z rodzajów to sprzęgła tarczowe. Drugi to tak zwane sprzęgła działające z użyciem proszku.

Sprzęgło elektromagnetyczne tarczowe charakteryzują się tarczą, i dodatkowo swoistym uzwojeniem zlokalizowanym Elektromagnes generuje pole magnetyczne, a to przyciąga tarczę prosto do tarczy sprzęgła. Występuje wtedy przełożenie mocy napędowej. Naciśnięcie pedału sprzęgła prowadzi do zaniku pola magnetycznego poprzez przerwanie przewodzenia prądu.
Elektromagnetyczne sprzęgła proszkowe są urządzeniami w jakich jest fachowy ferromagnetyczny proszek. Obecnie coraz powszechniej zamiast proszku ferromagnetycznego wykorzystuje się profesjonalną pastę. Powstające pole magnetyczne powoduje stężenie substancji oraz złączenie dwóch elementów układu.
Niższa awaryjność sprzęgieł elektromagnetycznych wywołana jest tym, że w tych sprzęgłach nie występuje efekt ścierania. Dzięki temu sprzęgło takie cechuje się większą solidnością. Ale nie oznacza to, że sprzęgła elektromagnetyczne nie ulegają absolutnie żadnym awariom. Wirowanie elektromagnesu jest elementem niezbędnym do uformowania pola magnetycznego, co powoduje niszczenie się szczotek i pierścieni. Serwisowanie tychże szczotek jest dość niedrogie i łatwe, natomiast serwisowanie pierścieni stykowych jest już zdecydowanie bardziej kłopotliwe i drogie.