Sprzęgła i sprzęgiełka

sprzeglo-elektromagnetyczne

Zasadniczym przeznaczeniem sprzęgła samochodowego jest przeniesienie siły napędu, tak ażeby szkoda dla mocy napędu była możliwie jak najniższa, a napęd auta został przeniesiony z silnika dokładnie na układ. Sprzęgło elektromagnetyczne ma to samo przeznaczenie, jednak różni się ono kolosalnie instalacją od zwykłego sprzęgła kinetycznego. Poprzez sprzęgło elektromagnetyczne przeniesienie mocy realizuje się poprzez oddziaływanie pola magnetycznego bezpośrednio na znajdujące się w instalacji magnesy. Działanie to analogicznie jak w przypadku zwyczajnego sprzęgła, kierowane jest bezpośrednio przez pedał w aucie, przyciskany przez kierowcę pojazdu albo instalację, jaka pracuje w automatach. Sprzęgła elektromagnetyczne podzielone są Jeden z rodzajów to sprzęgła elektromagnetyczne tarczowe. A drugi to tzw. sprzęgła proszkowe.

Sprzęgło elektromagnetyczne z tarczą charakteryzują się tarczą ścierną, a ponad to jeszcze specjalnym uzwojeniem w kole zamachowym. Elektromagnes, do jakiego dochodzi moc, tworzy pole magnetyczne, a to dociąga tarczę do tarczy sprzęgła. Następuje potem przejście napędu. Wciśnięcie sprzęgła, czyli wysprzęglenie prowadzi powoduje zanik pola magnetycznego w rezultacie powstrzymania przewodzenia energii elektrycznej.

Sprzęgła proszkowe są urządzeniami w jakich jest fachowy puder ferromagnetyczny. Współcześnie popularniej zamiast proszku wykorzystuje się specjalną pastę. Wytwarzające się pole skutkuje tężeniem materii oraz związanie dwóch elementów zestawu.

Stosunkowo mała zawodność sprzęgieł elektromagnetycznych wywołana jest tym, iż w sprzęgłach tychże nie postępują efekty ścierania. Dzięki temu sprzęgło to charakteryzuje się absolutnie większą solidnością. Natomiast nie oznacza to że sprzęgła te są bezawaryjne, bywaja problemem podobnie jak cewka sprężarki klimatyzacji. Wirowanie elektromagnesu jest składnikiem nieuniknionym do wygenerowania pola magnetycznego, co powoduje niszczenie się szczotek i stykowych pierścieni. Naprawa tychże szczotek jest dość łatwa, jednakże naprawa pierścieni jest już znacznie bardziej uciążliwa i kosztowna.